Ями і ніями: частина 2

В попередній статті ми вже познайомилися з принципами ям, які регулюють стосунки особи по відношенню до суспільства, а зараз піде мова про п’ять основних ніям — принципи індивідуальної поведінки, дотримання яких є дуже важливим на шляху духовного розвитку.

1. Шауча (Shaucha) — чистота. Чистота тіла є необхідною умовою для хорошого самопочуття. Хороші звички на зразок купання очищують тіло ззовні, асани і пранаяма очищують тіло зсередини. Практика асан тонізує все тіло, усуваючи токсичні речовини і нечистоти, які накопичуються в тілі в результаті потуранням своїм слабкостям. Пранаяма очищує і вентилює легені, насичує киснем кров і очищає нерви. Але ще більш важливим, ніж очищення фізичного тіла, є очищення розуму від негативних емоцій, таких як ненависть, гнів, хтивість, жадібність, обман і гординя. Внутрішнє очищення дарує світло і радість. Воно приносить доброзичливість і усуває душевний смуток, печаль і відчай. Будучи доброзичливою, людина бачить чесноти інших, а не лише їх недоліки і помилки. Разом з чистотою тіла, думок і слів необхідна також чистота їжі. Їжа повинна бути простою, поживною, соковитою і заспокоюючою, їсти слід для збереження здоров’я, сили, енергії і життя. Не варто також переїдати чи їсти замало.

2. Сантоша (Santosha) — вдоволеність. Незадоволений розум не здатний концентруватися, тому вдоволеність тим, що є треба в собі виховувати. Йоги не відчувають ні в чому нестачі, тому їх вдоволеність природня. Вдоволеність і спокій — це стан розуму. Серед людей виникають суперечки через расове походження, релігійну приналежність, соціальний статус чи рівень освіти. Ці суперечки призводять до свідомих чи несвідомих конфліктів і в таких випадках розум не може стати однонаправленим та концентрованим. Незалежно від того, маєте ви багато чи нічого, набуваєте чи втрачаєте, ви повинні відчувати, що маєте більше ніж достатньо. Невдоволеність породжує невпевненість, неспокій і нестабільність. Всі ми, безумовно, шукаємо чогось. Більшість людей знаходять задоволення в матеріальних речах, але через деякий час знову виникає невдоволеність. Коли ви зрозумієте, що всі бажання ніколи не зможуть бути вдоволеними, настане час для пошуку і реалізації духовного. Це єдиний шлях справді відчути вдоволеність або сантошу.

3. Тапас (Tapas) — старанність та аскетизм. Слово “тапас” походить від кореня “тап”, який означає палати, горіти, сяяти або відчувати біль. Тапас, відповідно, означає палке прагнення досягнути певної цілі в житті за будь-яких обставин. Воно передбачає очищення, самодисципліну і аскетизм. Всю науку виховання і становлення характеру можна розглядати як практику тапасу. Є три типи тапасу: він може відноситися до тіла, мови і розуму. Стриманість (брахмачарья) та ненасилля (ахімса) відносяться до тапасу тіла. До тапасу мови відносяться вибір необразливих слів, прославлення Бога, звичка говорити правду і не говорити поганого про інших. Культивування настрою, при якому людина зберігає спокій та врівноваженість в радості і печалі та не втрачає самоконтролю, — це тапас розуму. Тапасом буде також і те, коли людина працює без егоїстичних міркувань, без надії на винагороду. За допомогою тапасу йог розвиває силу тіла, розуму і характера, набуває мудрості, цілісності, прямоти і простоти.

4. Свадхьяя (Swadhyaya) — вивчення святих писань. Це філософські роздуми, бесіди, читання, що сприяють усвідомленню, розумінню сенсу життя і шляху до самовдосконалення. Для того щоб постійно розвиватися, людина повинна читати і розуміти значення великих книг і писань, але читати багато без відповідного розуміння — це зовсім не означає дотримуватися принципу свадхьяї. Цей принцип важливий тим, що заохочує нас спілкуватись з духовно розвинутими людьми, святими і мудрецями і надихає нас продовжувати старання на шляху до власного пізнання. Кажуть, у невігластва немає початку, але воно має кінець. А ось у знання є початок, але немає кінця. Садхака (той, хто практикує йогу), який займається свадхьяєю, ніби читає власну книгу життя, але в той же час пише її і має можливість коректувати її. У його поглядах на життя відбуваються зміни, він починає розуміти, що всі створіння призначені швидше для бхакті (служіння), а не для бхогі (насолодження), що всі вони мають божественну природу, що ця божественність є в ньому самому і що ним керує та ж енергія, яка керує всім Всесвітом. Також важливо, що свадхьяя передбачає вивчення всіх доступних знань про різноманітні філософські системи, релігії та погляди. Світові священні книги призначені для всіх, а не для людей якогось певного віросповідання. Утвердившись в свадхьяї, йог отримує невичерпне поле для діяльності.

5. Ішвара-Пранідхана (Ishwara-Pranidhana) — присвячення своїх дій і волі Божественному. Той, хто має віру в Бога, ніколи не впадає у відчай. Той, хто знає, що все належить Богу, не впаде в гординю і не сп’яніє від влади. Він не принизить себе до рівня егоїстичних цілей і схилить голову лише для поклону Господу. Чуття слід приборкувати знанням та терпінням, а взяти під контроль розум вже набагато складніше. Вичерпавши свої можливості та не досягнувши успіху, людина звертається за допомогою до Бога, джерела всіх сил. На цьому етапі виникає бхакті — любовне служіння. В бхакті розум, інтелект і воля підпорядковані Богу і садхака (той, хто практикує йогу) молиться так: “Я не знаю, що для мене добре. Нехай буде воля Твоя”. Інші моляться про виконання або задоволення своїх бажань. В бхакті, істинній любові, немає місця для “я” і “моє”. Коли відчуття “я” і “моє” зникає, індивідуальна душа досягає повного розквіту. Щоб звільнити розум від егоїстичних думок, його слід заповнити думками про Бога. Коли розум занятий думками про задоволення матеріальних бажань, з’являється небезпека, що відчуття затягнуть його в погоню за об’єктами бажань. Намагатися практикувати бхакті, не очистивши розуму від егоїстичних бажань, — це все одно що намагатися розпалити багаття з сирих дров. У вчинках особистість людини відображається краще, ніж в словах. Йог вчиться мистецтву присвячувати всі свої вчинки Богу і тому в них відображається його духовність.

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *